lördag 8 september 2007

Dekadenta kyssar i motljus




Erik nämnde någonting om en liten bubbla i det förra inlägget. I ungefär samma lilla bubbla brukar det ibland också begreppet Baleraic diskuteras. Jo jag vet, det är asviktigt. I vilka fall som helst har jag, liksom de flesta andra, alltid haft svårt att hitta en vettig definition på vad begreppet egentligen betyder eftersom det i musiksammanhang verkar kunna innefatta allt ifrån 10 minuter långa saxofonsolon till aerobics-house. Naturligtvis är det inget större problem med luddiga begrepp då detta ju skapar möjligheter att kunna inbilla sig att man själv fattar precis vad det handlar om.

I våras tankade jag en mix från den utmärkta mailordern Flexx. Mixen hette ”Broeno balearic Bliss” (Broeno heter han som har satt i hop mixen) och var egentligen inget speciellt, förutom en liten detalj; inledningslåten! Precis när den extremt dova sub-basen mullrade igång efter några sekunder fattade jag att det här, det här är Balearic! Nu har det gått några månader sen jag hörde låten för första gången och jag har fortfarande inte ändrat mig en tum, det här ÄR balearic. Det plastiga beatet, skriken och den wobblande basgången- allt sitter verkligen som smäck. Jag föreställer mig överlyckliga nordeuropéer på Ibiza runt sommaren 1990, hur de kastar armarna i luften och unisont skriker att det här är det bästa de någonsin varit med om. Kort sagt skriker låten vardagsflykt.

Jag hade ingen som helst aning om vem som hade gjort låten så jag skickade ett mail till Broeno och frågade vad låten hette och vem som stod bakom dessa fantastiska 6 minuter och 50 sekunders hedonism. Efter några dagar fick jag svaret att det var en konstellation som kallade sig Formosa som var upphovsmakare och att låten hette Kissy Lips (jag vet, underbar titel!). Dock påpekade Broeno för mig att han hade spelat in låten på 33 istället för 45 varv, versionen jag hörde var alltså betydligt långsammare än vad upphovsmakarna hade avsett. För några dagar sen hittade jag äntligen Kissy Lips som separat mp3:a och när jag väl hade fått ner den och lyssnat på den med ”rätt” hastighet förstod jag varför låten inte direkt hör till något av det mest kända som kan sägas ha balearic-anknytning. Den lät helt enkelt för jävlig med samtliga nyanser försvunna till andra sidan Aralsjön. Därför har jag nu med lite datorhjälp trollat ner Kissy Lips från hiskeliga 131 BPM till jävligt mysiga 116 BPM.

Lyssna och ångra att du inte var på Ibiza i somras.

Formosa - Kissy Lips (BPM-justerad)

/A

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad trevligt att höra er spela, Dub Demon Dohnhammar och Dub Dealers Laser Eyes, Slinky och The Bat. Men vad hände med Beans & pork och Arty Farty?

// Elin Anal